Excel gebruiken om aan nieuwe klanten te komen.

 

Je hebt een bedrijf , je hebt verschillende manier om aan klanten te komen. Hoe ga je dit doen.

En hoe kun je de verschillende van jouw activiteiten goed in beeld krijgen. Dat is best wel lastig.

De waan van de dag , je passie voor je vak nemen je in beslag.

Natuurlijk zie je omzetcijfers maar wat zeggen ze verder. Blijf je juist doen wat je altijd al doet of ga je jouw activiteiten anders organiseren.

Laat ik eens drie activiteiten noemen.

  1. Je gaat naar netwerkbijeenkomsten of een event die je interessant vindt.
  2. Je kunt ook een hele campagne starten.
  3. Je kunt bellen naar mensen waarvan jij denkt dat het je klanten zouden kunnen worden.

 

Wat past bij jou het beste?

Is dat beeld helder dan win je tijd en krijg je meer rust en meer omzet.

Daarvoor moet je gaan nadenken hoe je gegevens gaat vastleggen.

 

  1. Je gebruikt LinkedIn en hoopt zo door iemand gevonden te worden.
  2. Je gaat naar een open netwerk bijeenkomst er komen 56 man Je hoopt een aantal mensen te ontmoeten die je klant worden of via hun aan klanten te komen.
  3. Je gaat naar een netwerk met een vaste structuur en methode om te netwerken, die jou aan klanten gaan helpen
  4. Door het netwerk wat je al hebt en de manier hoe je die onderhoudt hoop je meer klanten te krijgen.
  5. Je start een grote campagne met Mailchimp door 225 man een email te sturen.
  6. Je geeft een workshop en hoopt daaruit opdrachten te krijgen.
  7. Je gaat folders verspreiden om mensen te benaderen.

Nu ga je voor je zelf vaststellen wat er precies gebeurd.

Op een netwerk bijeenkomst praat je met 10 mensen beschouw dat als contact momenten.

Misschien heb je wel met 15 man gepraat maar het gaat om die 10 waarbij je echt gesproken hebt over waar naar je zoekt en welke oplossingen jullie beiden kunnen bieden aan jullie klanten.

Heb je een email campagne gestart en benader je daarmee 250 mensen beschouw dit dan ook als contactmomenten.

Pitch je voor 40 mensen doe dan ook hetzelfde , stuur je 1000 folders rond doe dat dan ook.

Heb je geen afdeling/persoon die dat voor je doet of geen budget voor een data centrum.

Dan kan je met Excel alvast goeie stappen zetten om de effecten van je activiteiten goed in beeld te krijgen.

Nu is Excel vrij groot laten we ons dan maar beperken  tot het fenomeen Draaitabel.  De term is al gelijk verwarrend genoeg. Met een draaitabel kun je dus analyseren. Maar wat is een draaitabel?

Ik vergelijk het met een container met hulpstukken waarmee je een tabel kan gaan inrichten.

Je pakt een combinatie en er komt een tabel tevoorschijn, bij een andere combinatie weer een andere tabel. Een verzameling tabellen maar die tabellen zijn van 1 tabel.

In die ene tabel sla je basisgegevens op.

Noot: dat je meer tabellen kunt gebruiken laat ik hier voor de eenvoud buiten beschouwing.

Als voorbeeld heb ik een tabel met de volgende structuur.

datum
activtiteit
aantal contact momenten
interesse dienst
aantal opdrachten
gem opbrengst
totaal opbrengst
tijd in uren

Gedeeltelijk zie je deze tabel hieronder .

blog16no2a

De tabel loopt door tot 28-04-2016 , al deze gegevens gaan ons helpen inzicht te krijgen in het effect van onze activiteiten om aan een aantal klanten te komen.

Ik noem een paar voorbeelden:

Overzicht van activiteiten en de opbrengst per dag, per maand

Overzicht activiteiten en de tijd die je dat gekost heeft.

Overzicht  activiteiten per dag , per maand en de tijd met de opbrengsten.

Overzicht opbrengsten per dag , per maand.

Dit en veel andere vragen kun je met een draaitabel eenvoudig beantwoord krijgen.

Lees verder

Zie filmpje voor invoegen van een draaitabel

Nu heb je al 2 tabellen afgeleid uit de draaitabel.

Nu heb je al een flink aantal datums ook gezien , je zou misschien ook de opbrengsten per maand willen zien

Nu wil ik ook nog eens weten of er een verband is met opbrengsten, activiteiten en de tijd dat ik hieraan besteed heb

Ik kan je nu al een leuk staatje laten zien.
blog16no4
Je ziet hier uit dat de acquisitie je 27,2 %  omzet over de laatste 4 maanden heeft gegeven en dat je daar 16,71% van al je tijd aan besteed hebt, dat lijkt dus goed voor je te werken.

Je strategie zou dan kunnen zijn om je vooral te richten op acquistitie per telefoon in combinatie me event en flyers verspreiden plus open netwerken totaal  dan heb je al 66,4 % van je omzet te pakken.

54,2% van je tijdsbesteding levert dus dan al 66,4% van je omzet.

Nu heb je slechts een klein deel van de afgeleide tabellen gezien, ieder heeft zo zijn voorkeur.

Je kunt in een tabel die je via de draaitabel hebt samengesteld ook makkelijk filteren. Ook kun je die tabel weer kopieren en de andere tabel

weer een andere opdracht meegeven. Blijft nog de vraag wat gebeurt er als ik nog meer data ga toevoegen.

De Draaitabel is nog ingesteld op een bepaald cellebereik van de basistabel , ook dat kun je allemaal veranderen.

Ik kan er meer over vertellen en 14 september hou ik een korte gratis workshop over draaitabellen in Eindhoven.

Nader bericht volgt nog via de website en LinkedIn.

klik hier

Contactgegevens

Heeft u vragen en/of interesse in een van onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op

  • Magia Data
  • Gasthuisstraat 33
  • 3581 GE Utrecht

  • Telefoon : 030 - 254 21 93
  • Mobiel : 06 - 10 80 77 96
  • E-Mail : info@magiadata.nl

  • Twitter : @magiadata